روز دوشنبه ۲۷ نوامبر ۲۰۱۷ برابر با ۶ آذرماه ۱۳۹۶، در آمستردام، بنیاد ژوپی‌آ با شرکت شماری از فعالان حقوق بشر ایرانی و بین‌المللی، مسوولان حوزه‌ی اقلیت‌های جنسی و حقوق بشر در هلند، روزنامه‌نگاران و هم‌چونین حامیان قایق ایران به‌طور رسمی به فعالیت کمپین ایران‌پراید ۲۰۱۷ پایان داد.

بنیاد ژوپی‌آ هم‌زمان با هفته‌ی پراید آمستردام در سال ۲۰۱۷، سلسله برنامه‌هایی را مدیریت و اجرا کرد که مهم‌ترین آن‌ها حضور قایق ایران برای نخستین‌بار در تاریخ رژه‌ی قایق‌های آمستردام بود. سلسله‌برنامه‌هایی که توسط بنیاد ژوپی‌آ برنامه‌ریزی، هماهنگی و مدیریت شدند، زیر عنوان کمپین ایران‌پراید ۲۰۱۷ قرار دارند که می‌توان از آن میان کارگاه آموزشی حقوق اقلیت‌های جنسی، مهمانی‌های گونه‌گون، راهپیمایی اقلیت‌های جنسی در آمستردام و رژه‌ی قایق‌های آمستردام را برشمرد.

این گردهم‌آیی که از ساعت ۴ بعدازظهر تا ۶ در کافه مضراب به طول انجامید، پذیرای نمایندگان وزارت امور خارجه‌ی هلند، نمایندگان سازمان‌های COC Nederland و COC Amsterdam، نمایندگان پلیس رنگین‌کمانی هلند (Roze in Blauw Politie)، نماینده‌ی سازمان مقابله با ویروس اچ‌آی‌وی و ایدز (Aids Fonds)، سازمان بهداشت (GGD)، نمایندگان سازمان رژه‌ی افتخار آمستردام (Amsterdam Pride) و هم‌چونین مدیران و دست‌اندرکاران سازمان‌های حقوق بشری ایرانی مقیم هلند بود.

گردهم‌آیی اختتامیه‌ی رسمی ایران‌پراید ۲۰۱۷ با موسیقی به استقبال مهمانان خود رفت. با صحبت‌های مارک رَیخوَین (Mark Reichwein)، مسوول سیاست‌گذاری در حوزه‌ی اقلیت‌های جنسی در وزارت امور خارجه‌ی هلند (LGBTI policy officer of Dutch Foreign Ministry) مراسم اختتامیه به‌طور رسمی آغاز شد.

مارک ریخوین مسئول سیاست‌گذاری امور اقلیت‌های جنسی در وزارت امور خارجه هلند

مارک رَیخوَین علاوه بر توضیح و تشریح سیاست‌گذاری‌های دولت هلند پیرامون دفاع و پاسداری از حقوق اقلیت‌های جنسی، به این مهم اشاره کرد که به چه میزان فعالیت گروه‌های پشتیبان حقوق اقلیت‌های جنسی که برای احقاق حقوق این اقلیت‌ها مبارزه می‌کنند اهمیت دارد. او در این راستا به نقش مشاهده‌پذیری و چرایی اهمیت رژه‌ی افتخار اقلیت‌های جنسی در گسترش حقوق برابر پرداخت.

بعد از صحبت‌های مارک رَیخوَین، الهام ملک‌پور، شاعر، نویسنده و مشاور و عضو مدیریتی بنیاد ژوپی‌آ، به صحبت پرداخت.
الهام ملک‌پور به اهمیت ضرورت مطالبه‌ی حقوق بشر هم‌زمان با خواست دموکراسی به‌مثابه دو حق جداناشدنی و مکمل یکدیگر پرداخت و متذکر شد که چرا کسب حقوق بشر بدون دستیابی به دموکراسی و جامعه‌ی آزاد مفید فایده نخواهد بود.
مراسم با بیان تاریخچه‌ی مختصری از ژوپی‌آ توسط رهام رفیعی، بنیان‌گذار بنیاد ژوپی‌آ، فعال حقوق اقلیت‌های جنسی و متخصص کامپیوتر و شبکه ادامه یافت.

رهام رفیعی در مراسم اختتامیه ایران‌پراید ۲۰۱۷
او ماجرا را از روایت فعالیت‌هایی شروع کرد که او و گروهی از فعالان حقوق اقلیت‌های جنسی در ایران انجام می‌دادند، به تاریخچه‌ی رژه‌ی افتخار ایران پرداخت و این‌که چطور شد که ژوپی‌آ به‌وجود آمد و حالا در این نقطه ایستاده است.

سپس فرجام، موسیقی‌دان و هنرمند مقیم هلند به اجرای چند نمونه از کارهای خود پرداخت و پس از اجرای فرجام، ایمان فیروزی فرد، عضو اصلی کارگاه خبر ژوپی‌آ، در اهمیت فعالیت افراد خارج از ایران در زمینه‌ی حق‌خواهی صحبت کرد و به‌طور ویژه به فعالیت ژوپی‌آ و اهمیت این فعالیت در حال حاضر اشاره کرد.

اجرای فرجام در مراسم اختتامیه ایران‌پراید ۲۰۱۷
فرجام، موسیقی‌دان و هنرمند مقیم هلند

ایمان از تجربه‌ی زیسته‌ی خود سخن گفت و این‌که چطور یک فرد می‌تواند در آینده‌ی افراد دیگری که تجربه‌های مشابهی چون خودش را پشت سر می‌گذارند سهم داشته باشد.

ایمان فیروزی فرد - اختتامیه ایران‌پراید ۲۰۱۷
ایمان در میان صحبت‌هایش مهمانان را به تماشای یکی از ویدیوهای کمپین هوموفیلیا دعوت کرد (آرش کمانگیر).

بعد از اجرای فرجام و صحبت‌های ایمان فیروزی فرد، پیام ویدیویی ماریچه اسخاکه (Marietje Schaake)، نماینده‌ی هلند در پارلمان اتحادیه‌ی اروپا به نمایش گذاشته شد.
خانم اسخاکه به این مهم اشاره کرد که چطور حقوق بشر و به‌ویژه حقوق اقلیت‌های جنسی در ایران مورد نقض هرروزه قرار می‌گیرد و به اهمیت کار گروه‌هایی چون ژوپی‌آ پرداخت ضمن این‌که این فعالیت‌ها را در راستای آگاهی‌رسانی و حق‌طلبی مهم تلقی کرد، به پشتیبانی و قدردانی از این فعالیت‌ها پرداخت.

سپس رهام رفیعی پیرامون موضوع موانع فعالیت در زمینه‌ی حقوق کوییر در حوزه‌ی ایران صحبت کرد. او به این موضوع اشاره داشت که چگونه جنبش زنان و سازمان‌های ایرانی و بین‌المللی حرکت گروه‌های کوچک را جدی نمی‌گیرند و حتا به تمسخر این حرکت‌ها می‌پردازند.
بااین‌وجود، رهام از حمایت، پشتیبانی و دلگرمی گروه‌ها، سازمان‌ها و نهادهایی یاد کرد که در شکل‌های گوناگون پشتیبان این فعالیت‌ها هستند و این‌که چطور هر حمایتی هرچند کوچک می‌تواند امید و دلگرمی ادامه‌ی راه باشد.

رهام در نهایت گزارش مالی کمپین ایران‌پراید در سال ۲۰۱۷ را ارایه کرد.
در پایان برنامه هدیه‌هایی به رسم یادبود به افراد و سازمان‌ها داده شد و این گردهم‌آیی با موسیقی و پذیرایی به پایان رسید.

رهام رفیعی و ونی ریز - اختتامیه ایران‌پراید ۲۰۱۷
اهدای پرچم ایران‌پراید به وَنی ریِز (Vanny Reyes) نماینده‌ی سازمان COC Amsterdam توسط رهام رفیعی

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله