ایران در رژه‌ی افتخار ۲۰۱۸ آمستردام

در مراسم رسمی شروع برنامه‌ریزی «هفته‌ی افتخار آمستردام» که روز یک‌شنبه ۱۱ فوریه در آمستردام برگزار شد، ایران برای دومین‌بار برای حضور در «رژه‌ی قایق‌های آمستردام» برگزیده شد.

هفته‌ی افتخار آمستردام از ۲۸ ژوییه آغاز می‌شود و با رژه‌ی قایق‌ها در کانال‌های آمستردام پایان خواهد یافت.

افتتاحیه کانال‌پراید آمستردامسازمان‌ها و شرکت‌های کوچک و بزرگ فراوانی به حضور در این مراسم باشکوه تمایل دارند، اما ظرفیت محدود برای حضور در این رویداد، کار را برای متقاضیان کمی دشوار می‌کند. ثبت‌نام از متقاضیان در ماه ژانویه آغاز می‌شود و طرح قایق پیشنهادی هم می‌بایست در همین زمان ارایه شود. هرساله هشتاد قایق در رژه‌ی قایق‌های آمستردام شرکت می‌کنند ولی امسال تنها ۷۹ قایق از میان تمامی ثبت‌نام‌شدگان توانستند امتیاز کافی برای حضور در مراسم را کسب کنند و قایق ایران یکی از آن‌ها بود.

هر‌ساله مراسم گوناگونی جهت آمادگی پذیرفته‌شدگان برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان امسال هم پس از حضور در این برنامه‌ها، می‌بایست قایق تزیین‌شده را پیش از برگزاری کانال‌پراید جهت بازدید آماده کنند.

رژه‌ی افتخار قایق‌ها در آمستردام یکی از معروف‌ترین رژه‌های افتخار اروپاست. افراد و سازمان‌های زیادی از سراسر اروپا برای شرکت در این مراسم باشکوه به شهر آمستردام می‌آیند. سال گذشته ایران هم برای اولین‌بار در این مراسم حضور یافت و هم‌چونین «روز افتخار ایران» که آخرین جمعه‌ی امرداد است را برای نخستین بار با شرکت در راهپیمایی افتخار در هلند جشن گرفته شد. این هفته در حالی به پایان رسید که حضور قایق ایران در جمع قایق‌هایی که از سراسر اروپا و کشورهای دیگر به جمع شرکت‌کنندگان در کانال‌پراید آمستردام پیوسته بودند توسط «سازمان کانال‌پراید» اعلام شد.

«بنیاد ژوپی‌آ» امسال هم همانند سال گذشته برنامه‌ریزی و مدیریت حضور قایق ایران در هفته‌ی افتخار آمستردام را برعهده خواهد داشت.

نخستین کانال‌پراید آمستردام پس از پشت‌سرگذاشتن راه طولانی در مسیر دست‌یابی به حقوق برابر اقلیت‌های جنسی، با هدف گرامی‌داشت آزادی، تنوع و همین‌طور تظاهرات نه‌گفتن علیه نابرابری و تبعیض، در آگوست ۱۹۹۶ برگزار شد. از آن زمان به بعد، هرساله شاهد برگزاری چندین مراسم در خصوص حقوق اقلیت‌های جنسی در کشور هلند هستیم. «شنبه‌ی صورتی» (Pink Saturday)، نام نخستین مراسمی است که سالانه یکی از شهرهای هلند به قید قرعه میزبانی آن را برعهده دارد. گفتنی است که این رویداد سابقه‌ی طولانی‌تری نسبت به گی‌پراید آمستردام که در ماه آگوست برگزار می‌شود، دارد.

نخستین گروه نوجوانان کوییر در رژه‌ی افتخار قایق‌ها در آمستردام
نخستین گروه نوجوانان کوییر در رژه‌ی افتخار قایق‌ها در آمستردام

«ژوپی‌آ» نام بنیادی است که کار خود را در سال ۱۳۸۹ (۲۰۰۹) با همکاری و حضور داوطلبانه‌ی شماری از وبلاگ‌نویسان رنگین‌کمانی، فعالان حقوق کوییر و برنامه‌ریزان حرفه‌ای در قالب «گروه خبری ژوپی‌آ» آغاز کرد. هم‌اکنون این رسانه‌ی خبری آن‌لاین زیر نام «کارگاه خبر ژوپی‌آ» فعالیت دارد و هدف فعالیت خود را آگاهی‌رسانی در زمینه‌ی حقوق جنسی در ایران و خاورمیانه آغاز برمی‌شمارد. ژوپی‌آ حق فرد برای دسترسی آزاد و مطمئن به اطلاعات و آگاهی را به رسمیت می‌شناسد و در این راه برای فراهم‌آوری آزاد و شفاف داده‌های پیرامون موضوع‌های مرتبط با جنسیت، گرایش جنسی، هویت جنسیتی، حقوق و قوانین مرتبط و مواردی از این دست کوشش می‌کند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله