در جامعه‌های مردسالار و کشورهایی که زنان به‌عنوان جنس دوم شناخته می‌شوند، توجه زیادی به لذت جنسی زنان نمی‌شود یا این موضوع به‌شکل کلی نادیده گرفته می‌شود. برهمین‌اساس، کارگاه خبر ژوپی‌آ بر آن شده است تا به‌شکل ویژه‌ای به این مساله بپردازد و هم‌اکنون نتیجه‌‌ی این تلاش، در قالب پرونده‌ی «لذت جنسی زنان» پیش روی شماست.
پرونده‌ی «لذت جنسی زنان» یکی از جدیدترین پروژه‌های بنیاد ژوپی‌آ است که توسط انتشارات کارگاه خبر ژوپی‌آ منتشر شده است.
این پرونده از هفت کتابچه تشکیل شده است که هریک از این کتابچه‌ها جنبه‌ای از لذت جنسی زنانه را در قالب گفت‌وگو یا مقاله مورد بررسی قرار می‌دهند. در ادامه، این کتابچه‌ها را به‌شکل کوتاه معرفی می‌کنیم:
 

لذت جنسی زنانه

نخستین و شاید مهم‌ترین کتابچه‌ی این پرونده به چیستی لذت جنسی زنانه می‌پردازد. زنان چگونه لذت جنسی را تجربه می‌کنند؟ آیا این لذت جنسی ثابت است یا قابلیت تغییر دارد؟ چه عامل‌هایی در شکل‌گیری نوع نگاه به لذت جنسی زنانه تاثیرگذارند؟ جامعه‌های مردسالار چگونه به این موضوع می‌نگردند؟ لذت جنسی زنان در طول تاریخ دستخوش چه تحولاتی شده است؟ این‌ها و بیش از این‌ها، سوال‌هایی هستند که فریبا فخیم در این کتابچه به آن‌ها پاسخ می‌دهد.
 

لذت جنسی به‌مثابه‌ی حق انسانی

در این کتابچه نکیسا آذری با سروناز دارابی، فعال حقوق زنان و وکیل پایه‌یک دادگستری به گفتگو نشسته است. خانم دارابی از رابطه‌ی لذت جنسی زنان و حق‌خواهی می‌گوید، به دیدگاهی که اعلامیه‌ی حقوق بشر به این موضوع دارد اشاره می‌کند، به‌شکل خاص به قوانین ایران در ارتباط با لذت جنسی زنان می‌پردازد و در پایان راهکارهایی برای بهبود وضعیت کنونی پیشنهاد می‌کند.
 

بنیان‌های زیست‌شناختی لذت جنسی زنان

این کتابجه همان‌گونه که از نامش پیداست، به کارکرد ارگان‌ها و سازوکارهایی از بدن می‌پردازد که میل جنسی را شکل می‌دهند و در ادامه، شما را با بخش‌های مختلف اندام جنسی زنانه آشنا می‌کند و هم‌چونین تحریک جنسی، ارگاسم و عامل‌های تاثیرگذار بر آن‌ها را توضیح می‌دهد.
 

لذت جنسی زنان تراجنسیتی

زمانی که درباره‌ی موضوع‌هایی مانند سلامت زنان یا حقوق زنان صحبت می‌کنیم، کم‌تر کسی ذهنش به‌سمت زنان تراجنسیتی می‌رود. به‌همین‌دلیل، در این کتابچه به معرفی زنان تراجنسیتی می‌پردازیم، لذت جنسی در آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم و از تاثیرات روند تغییر جنسیت بر میل جنسی این گروه از زنان می‌گوییم.
 

چرخه‌ی انگیختگی زنان در گفت‌وگو با آویشن

آویشن، آموزش‌گر حرفه‌ای سلامت و لذت جنسی در گفت‌وگو با نکیسا آذری از چرخه‌ی انگیختگی جنسی و ارگاسم می‌گوید و به این موضوع اشاره می‌کند که بدون رسیدن به مرحله‌ی ارگاسم هم می‌توان لذت و هیجان جنسی را تجربه کرد. رضایت جنسی، عامل‌های تاثیرگذار بر واکنش جنسی زنان همان‌جنسیتی، تراجنسیتی، زنانی با هویت سیال و بیناجنسی‌ها از موضوع‌های دیگر مطرح‌شده در این گفت‌وگو هستند.
 

میل جنسی زنان در دوران پریود

قاعدگی، پریود، عادت ماهانه، حیض یا هر اسمی که می‌خواهید برایش انتخاب کنید. این حادثه‌ی بیولوژیک بر زندگی جنسی شما تاثیر می‌گذارد، اما سوال این است که آیا این رویداد تکرارشونده، به معنای توقف فعالیت‌های جنسی شما در این دوران است؟ مریم جلالی در این مقاله به نگرانی‌های شما درباره‌ی دوران قاعدگی پاسخ می‌دهد.
 

لذت از نوع کوییر

این کتابچه برای کوییرهای نوجوانی / جوانی است که اولین قدم‌هایشان را برای کشف و تجربه‌ی بدن خود یا دیگران بر‌می‌دارند، سکس را توضیح می‌دهد و مهم‌تر از آن، درباره‌ی اولین سکس صحبت می‌کند و شکل‌های مختلف سکس را معرفی می‌کند که البته خودارضایی هم یکی از آن‌هاست.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله