اپلیکیشین تلگرام

تلگرام بدون شک یکی از موثرترین نرم‌افزارهای ارتباط همگانی و یک شبکه‌ی اجتماعی پرطرفدار در ایران و منطقه است. این اپلیکیشن توسط یک بنیاد نرم‌افزاری راه‌اندازی شد که هدف آن ایجاد ارتباط امن بین کاربران و جلوگیری از دسترسی هکرها و دولت‌ها به محتوای ارتباطات شهروندان است. تلگرام در مقایسه با سایر اپلیکیشن‌های ارتباطی مانند واتس‌اپ و وایبر اولین نرم‌افزاری بود که ارتباط ایمن و قفل‌گذاری شده را برای تمامی کاربران ممکن ساخت. این مساله برای کاربران ایرانی از آنجا با اهمیت است که دولت ایران به خود اجازه مرور تمام مراودات مخابراتی را می‌دهد. دولت ایران با سرک کشیدن در خصوصی‌ترین روابط کاربران و استناد به محتوای رد و بدل شده آنها توسط پیام کوتاه، تلفن و نرم‌افزارهای پیام‌رسان توانسته است صدای مخالف را ساکت کند.

از آنجا که اپلیکیشن‌های واتس‌اپ و وایبر در ایران مسدود شدند، تلگرام به سرعت محبوب شد و ظرف مدت کوتاهی به بیست میلیون کاربر در ایران رسید. امکانات تلگرام، مقبولیت عمومی و فیلترنبودن آن در ایران باعث شد که بسیاری از خبرگزاری‌ها از جمله بی‌بی‌سی فارسی، رادیو زمانه و کارگاه خبر ژوپی‌آ از این ابزار ارتباطی برای انتشار مطالب خود در ایران استفاده کنند. از طرفی بسیاری از کاربران که ترس کنترل دولت بر روابط شخصی و خصوصی خود را داشتند به این نرم‌افزار روی آوردند.

وزارت ارتباطات و وزارت اطلاعات در پی تلاش همیشگی برای کنترل تمامی جنبه‌های زندگی از جمله رفتار جنسی شهروندان تلاش زیادی برای دسترسی به اطلاعات کاربران ایرانی کرده‌است. اما تلگرام در پاسخی که آن‌را به صورت عمومی آشکار نمود اعلام کرد که با دولت ایران در این زمینه همکاری نخواهد نکرد. این حمایت تلگرام از آزادی بیان و حریم شخصی سبب شد که تلگرام به مدت کمتر از یک روز در ایران فیلتر شود.

رفع فیلتر مجدد تلگرام در ایران این شبه را ایجاد که این شرکت نرم‌افزاری همکاری با دولت ایران را قبول کرده است. اما جبهه‌گیری‌های بعدی پلیس فتا و سپاه مشخص نمود که تلگرام همچنان با موج جاسوسی دولت ایران از شهروندانش همکاری نمی‌کند.

پاول دوروف یکی از موسسان تلگرام
پاول دوروف یکی از موسسان تلگرام

تلگرام در صفحه پرسش و پاسخ خود هدف اصلی این نرم‌افزار را ایجاد ارتباط ایمن و دور از دسترسی هکرها و حکومت‌ها اعلام کرده‌است. از آنجا که موسس‌های این شرکت نرم‌افزاری دو برادر روسی مبتکر و مجری بزرگترین شبکه‌ی اجتماعی روسی‌زبان VK هستند که از فضای امنیتی روسیه گریخته و در اروپا ساکن شده‌اند، این گفته‌ی آن‌ها می‌تواند قابل فهم و پذیرش واقع شود. این دو برادر پس ازاعلام  تصاحب شبکه‌ی اجتماعی VK توسط دولت روسیه به خاطر درخواست جاسوسی در اطلاعات کاربران اوکراینی، در اروپا ساکن شدند و دست به ابتکار نرم‌افزار تلگرام زدند.

تنها راه کنترل باقی‌مانده برای جمهوری اسلامی: ایجاد ترس

در جنجال بین افراطی‌ها و دولت ایران، وزارت ارتباطات اعلام کرد که اگر تلگرام کانال‌های غیراخلاقی را فیلتر نکند، خود دچار فیلتر خواهد شد. سایت گرداب وابسته به سپاه پاسداران هم اعلام کرد که تلگرام از کاربران خود جاسوسی می‌کند. به تازگی وزارت ارتباطات اعلام کرده است که تلگرام به درخواست‌های آنان برای فیلترینگ کانال‌ها ظرف ۲۴ ساعت پاسخ می‌دهد.

تلگرام در صفحه پرسش و پاسخ خود به روشنی پاسخ داده است که تمامی اطلاعات و داده‌ها در مکاتبات خصوصی برای همیشه بین مخاطبان محرمانه باقی خواهند ماند. وی همچنین اعلام کرده‌است که جلوی دخالت دولت‌ها در این نرم‌افزار را می‌گیرد.

اما تلگرام همچنان استیکرها، کانال‌ها و روبات‌ها را در قلمروی عمومی می‌داند و با انتشار داده‌هایی که نباید عمومی باشند برخورد می‌کند. این شرکت نرم‌افزاری گفته‌است که هرکسی می‌تواند به خاطر نقض قوانین عمومی مانند انتشار تصویرهای برهنه در کشورهایی که برهنگی مجاز نیست یا با انتشار محتوای دارای کپی‌رایت به این نرم‌افزار اعتراض کند. تلگرام پس از بررسی این شکایت‌ها کانال، استیکر یا روبات را مسدود خواهد کرد. با این‌حال تلگرام تاکید می‌کند که هیچ درخواستی برای مرور مکاتبات شخصی را بررسی نخواهد نکرد. وی همچنین اضافه می‌کند که آزادی بیان و اعتراض به حکومت‌ها شامل حذف نخواهند شد. به زبان ساده‌تر تلگرام تنها به اعتراض شخص ثالث که هرکسی از جمله وزارت اطلاعات ایران می‌تواند باشد برای حذف کانال‌هایی که تصاویر برهنه دارند عمل خواهد کرد. وی هیچ اطلاعات شخصی از مدیران و اعضای کانال را برای شاکیان آشکار نخواهد کرد. مدیران کانال‌های مسدود شده‌ی تلگرام می‌توانند با ارسال یک ایمیل به [email protected] برای بازگشایی کانال خود درخواست دهند.

وجود این امنیت و اطمینان از رعایت حریم خصوصی برای کاربران ایرانی اهمیت ویژه‌ایی برخوردار است چرا که بسیاری از اطلاعات لازم از جمله حقوق جنسی در ایران مجاز نیست. تلگرام در حال حاضر تنها راه ارتباطی بدون فیلتر کاربران در ایران با اطلاعات آزاد است.

شما همچنان می‌توانید محتوای مطالب کارگاه خبر ژوپی‌آ را بدون فیلتر و ترس از جاسوسی دولت در ایران روی کانال تلگرام ما دریافت نمایید.

telegram01

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله