در نگاه بعضی از افراد، دو اصطلاح «همجنسگرا» و «کوییر» یک‌سان و مشابه هستند؛ اما این، دقیقن نگاه درستی نیست.

اجازه دهید از اول شروع کنیم!

تعریف‌های اصلی هر دو کلمه با معناهای اخیر و متداول آن‌ها متفاوت است.

معنای اصلی کلمه‌ی همجنسگرا(gay) «با نشاط و بی‌خیال» بود، درحالی‌که کوییر (queer) در اصل به‌معنای «غیرمعمول یا عجیب» بود.

به‌همین‌دلیل، کلمه‌ی کوییر هم‌چونان در نزد بعضی‌ها اهانت‌آمیز است، به‌ شیوه‌ای که پیش از این، به‌طور تحقیرآمیز نسبت به اقلیت‌های جنسی استفاده شده است.

درحال‌حاضر، اصطلاح همجنسگرا «اشاره به مردی دارد که نسبت به مردان گرایش عاطفی، عاشقانه و یا جنسی داشته باشد».

 این اصطلاح به‌عنوان یک اصطلاح عمومی برای همجنسگرایان مرد و زن هم به کار می‌رود؛ بعضی از زنان همجنسگرا خود را گی (gay) و نه لزبین (lesbian) برمی‌شمارند.

اگر با دقت به فرهنگ واژگان استون‌وال (Stonewall) نگاه بیندازیم، واژه‌ی کوییر به‌عنوان اصطلاحی توهین‌آمیز برای اشاره به اقلیت‌های جنسی تعریف شده است؛ اما تاکید می‌کند که از این تعریف در گذشته استفاده می‌شده است.

امروزه این اصطلاح به‌طور خاص به‌وسیله‌ی اقلیت‌های جنسی جوانی اصلاح شده است که خود را با دسته‌بندی‌های سنتی هویت مربوط به جنسیتی و گرایش جنسی برنمی‌شمارند. «در هم‌چونان باز است».

بااین‌وجود، این سازمان در ادامه هشدار می‌دهد که این اصطلاح هم‌چونان توسط بعضی افراد توهین‌آمیز انگاشته می‌شود.

همان‌طور که در پیش آمده است، اصطلاح کوییر معمولن به‌دلیل مبهم‌بودن، ترجیح داده می‌شود.

این اصطلاح به افراد این اجازه را می‌دهد تا از مرزهای سفت و سختی که برچسب‌هایی مانند لزبین یا تراجنسی به همراه دارند، دوری کنند.

برای نمونه، معنای کوییر به‌اندازه‌ی همجنسگرا (gay) مشخص و واضح نیست.

جنسیت شما و یا جنسیت شریکتان را آشکار نمی‌کند؛ درحالی‌که برای نمونه، معمولن واژه‌ی لزبین اشاره به این دارد که شما زنی هستید که به زنان دیگر گرایش دارید.

به همین ترتیب، اگر افراد به دیگرانی که در میان طیف جنسیتی قرار دارند گرایش داشته باشند، ممکن است که نخواهند به‌عنوان دوجنسگرا (bisexual) شناخته شوند چراکه این اصطلاح به فردی اشاره دارد که تنها به دو جنس تمایل دارد.

برای افرادی که این‌گونه احساس می‌کنند، اصطلاحات دیگری مانند پانسکشوال (pansexual) در دسترس است، اما اصطلاح کوییر برای بعضی اقلیت‌های جنسی و جنسیتی که درون دسته‌بندی‌های سنتی هویت جنسیتی و گرایش جنسی جایی برای آ‌نها نیست، به چتر مفیدی تبدیل شده است.

بنابراین، کوییر در اصل خود، به معنای شخصی است که دگرجنسگرا (straight) نباشد؛ درحالی‌که همجنسگرا (gay) به معنای شخصی است که به هم‌جنس خود تمایل دارد.

به‌هرحال،، در نهایت، این افراد هستند که انتخاب می‌کنند چه برچسبی به خود بزنند یا برچسبی به خود نزنند و نظرها پیرامون این موضوع به‌طور قطع تغییر خواهد کرد.

پیوند به منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله