در تمام این سال‌ها جامعه رنگین‌کمانی ما در کنار دیگر اقشار جامعه، نه تنها شاهد اعتراضات و خیزش‌های مختلف مردمی، بلکه بخشی از آن بوده‌ است. این بار پس از اعتراضات سراسری مردم ایران، ما به عنوان گروهی از اجتماع رنگین‌کمانی ایران، با صدای رسا و معترض ایرانیان اعلام همبستگی و همراهی می‌کنیم.

ماده ۲۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر حق انسان‌ها را برای برگزاری گردهمایی و تشکیل انجمن‌های مسالمت‌آمیز به رسمیت می‌شناسد. ما حق برگزاری گردهمایی،‌ راه اندازی تشکل‌ها و انجمن‌های مسالمت‌آمیز را از حقوق مدنی هر فرد برای دستیابی به جامعه برابر و آزاد می‌دانیم. به این ترتیب، اعتراضات مسالمت‌آمیز از بدیهی‌ترین حقوق انسانی و شهروندی است که در قوانین بین‌المللی و داخلی ایران نیز تضمین شده است، اما جامعه ما کماکان به حاشیه رانده شده و فعالین حقوق رنگین‌کمانی همواره ناگزیر بوده‌اند هویت‌شان را پنهان کنند و یا ناچار به ترک وطن شوند.

در طی چهار دهه گذشته حکومت جمهوری اسلامی نه تنها عامل مستقیم سرکوب، بلکه مروج نگرش منفی نسبت به جامعه رنگین‌کمانی در سطح ملی و بین‌المللی بوده است تا آنجا که مقامات به نقض حقوق جامعه ما افتخار می‌کنند، در نتیجه این فشارها هزاران ایرانی رنگین‌کمانی، آواره کشورهای دیگر شده‌اند.

ما کنشگران رنگین‌کمانی (۱) ایران در این روزها خواستار حمایت سیاستمداران و فعالین ایرانی و غیر ایرانی از جامعه رنگین‌کمانی هستیم و از آنها درخواست می‌کنیم برای بهبود وضعیت جامعه به فعالین رنگین کمانی ما کمک کنند تا بیش از این شاهد تبعیض، سرکوب و مهاجرت نباشیم.

از فعالین جنبش‌های اجتماعی نیز می‌خواهیم هویت متقاطع (۲) شهروندان را فراموش نکنند و به خاطر داشته باشند که دانشجویان، زنان، کارگران، معلمان، اقلیت‌های قومی، مذهبی،‌ اجتماعی و اقتصادی، از هر شهر و روستایی ممکن است بخشی از جامعه رنگین‌کمانی باشند، جامعه ما به دلیل جرم‌انگاری و نپذیرفته شدن هویت، گرایش یا بروز جنسی و جنسیتی‌شان نمی‌توانند با صدای بلند به حقوق از دست رفته‌شان اعتراض کنند، به همین ترتیب دچار تبعیض‌های قانونی و اجتماعی چند گانه شده‌اند.

ما به عنوان بخشی از جامعه رنگین‌کمانی از تمام جنبش‌های اجتماعی به ‌خصوص جنبش زنان که شعار برابری جنسیتی سر می‌دهد و برای رسیدن به آن در همه زمینه‌های گوناگون تلاش می‌کند، دعوت می‌کنیم تا گرایش جنسی و هویت جنسیتی را در گفتمان برابری جنسیتی از یاد نبرند و دگرجنسگرامحوری(۳) و همان‌جنسیت‌محوری (۴) را بازتولید نکنند. چرا که برابری جنسیتی فراتر از برابری زن همان‌جنسیتی دگرجنسگرا با مرد همان‌جنسیتی دگرجنسگرا است و چه خوب است که این باور به حق را مستمر و آشکارا در فعالیت‌هایمان نیز بازتاب دهیم.

یادمان باشد یک جامعه تنها در صورتی می‌تواند به سعادت، برابری و آزادی دست یابد، که تک‌تک افراد حاضر در آن جامعه به حقوق فردی و اجتماعی خود نایل آیند. هیچ تفاوتی اعم از تفاوت در عقیده، دین، زبان، نژاد، گرایش جنسی و هویت جنسیتی نمی‌تواند و نباید سبب محرومیت فرد انسانی از حقوق پایه‌ای او شود. جامعه رنگین‌کمانی شفاف و استوار برای تحقق حقوق خود ایستاده‌ و دعوت می‌کند از افراد رنگین‌کمانی که دوشادوش مردم در اعتراضات به نابرابری شرکت می‌کنند، حمایت کنند و در حفظ سلامت و بهداشت روانی آنها همواره مسئول باشند.

جمعی از جامعه رنگین‌کمانی ایران

اسپکتروم رادیو رنگین‌کمانژوپی‌آ

برای اطلاعات بیشتر با نیما نیا تماس بگیرید:

 [email protected]
  1. LGBTQI+
  2. Intersectional
  3. Heteronormative
  4. Cisnormative
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله