پارلمان اروپا در تاریخ اول مارس ۲۰۱۸ میلادی گزارش سالانه‌ی خود درباره‌ی وضعیت حقوق بنیادین در اروپا را تصویب کرد. این گزارش چگونگی اجرایی‌شدن حقوق بنیادین در اروپا را در سال ۲۰۱۶ میلادی ارزیابی می‌کند و هم‌چونین موردهایی را که باید برای نزدیک‌شدن اروپا به استانداردهای در نظرگرفته‌شده در منشور حقوق بنیادین اجرایی شوند مورد توجه قرار می‌دهد.

گزارش امسال توجه ویژه‌ای به حقوق اقلیت‌های جنسی دارد و تمام شکل‌های تبعیض علیه اقلیت‌های جنسی را محکوم می‌کند (پاراگراف۶۲).

این گزارش به‌شکلی خاص شامل اصول کلیدی‌ای است که به نقش آموزش در مبارزه با همجنسگراستیزی توجه دارد (پاراگراف۶۰). آسیب‌شناسی افراد تراجنسی هم در این گزارش محکوم شده است و دولت‌ها را به اجرایی‌کردن روندهای قانونی تغییر جنسیتی دعوت می‌کند که سریع، دست‌یافتنی و روشن باشند (پاراگراف۶۴).

پارلمان هم‌چونان لزوم مبارزه با تبعیض علیه افراد بیناجنسی را مورد تاکید قرار می‌دهد و به‌ویژه جراحی‌های عادی‌سازی‌ای را محکوم می‌کند که ضرورت پزشکی ندارند (پاراگراف۶۶).

طرح پیشنهادی مدیریت افقی که هم‌چونان در شورای اروپا متوقف شده است، موضوع دیگری است که پارلمان، تصویب آن را از اعضایش خواستار شد (پاراگراف۵۰). این دستور اجرایی از شهروندان اروپا در برابر تبعیضی که برمبنای گرایش جنسی باشد حمایت می‌کند. این حمایت تمام بخش‌های زندگی ازجمله تحصیلات و دسترسی به کالا و خدمات را شامل می‌شود.

اصلاحیه‌ای که توسط گروه سیاسی سبزها (Greens) و گروه سیاسی سبزهای شمال اروپا (GUE/NGL) پیشنهاد شده بود با اکثریت آرا (۴۲۲ رای موافق، ۱۵۹ رای مخالف و ۴۵ غایب) به تصویب رسید. این اصلاحیه از شورای اروپا و اعضای این اتحادیه می‌خواهد تا آزادی عمل زوج‌های همجنس و خانواده‌های آن‌ها را ضمانت کنند (اصلاحیه‌ی۷ را ببینید).

موضع‌گیری پارلمان اروپا علیه درمان اقلیت‌های جنسی برای اولین‌بار

«مالین بیورک مپ» معاون و «تری رینتکه مپ» از رییسان گروه بین‌المللی اقلیت‌های جنسی پارلمان اروپا گفتند: «با وجود پیشرفت‌های زیادی که در ده سال گذشته در کشورهای اروپایی [در زمینه‌ی حقوق اقلیت‌های جنسی] به دست آمده است، تبعیض علیه اقلیت‌های جنسی در اروپا هم‌چونان واقعیتی انکارناپذیر است. اقلیت‌های جنسی باید از تبعیض، قلدری و خشونت رهایی یابند. حق آن‌ها برای تعیین سرنوشتشان باید به‌رسمیت شناخته شود و از تصمیم آن‌ها برای بدنشان حمایت شود.

این گزارش کلید ارزیابی‌ای است که از حقوق بنیادین در اتحادیه‌ی اروپا حفاظت می‌کند. ما اکنون برای ادامه‌ی کار در زمینه‌ی حمایت و حفاظت از حقوق اقلیت‌های جنسی در همه‌ی بخش‌های زندگی‌شان بر تلاش‌های شورای اروپا و کمیسیون اروپا حساب می‌کنیم».

پارلمان اروپا برای اولین‌بار اصلاحیه‌ای را با اکثریت آرا (۴۳۵ رای موافق، ۱۰۹ رای مخالف و ۷۰ غایب) تصویب کرد که به موجب آن کاری که به‌عنوان درمان اقلیت‌های جنسی شناخته می‌شود محکوم شد (اصلاحیه‌ی ۸).

نظر «سیرپا پیتیکاینن مپ» معاون رییس گروه بین‌المللی اقلیت‌های جنسی در پارلمان اروپا: «درحال‌حاضر تنها بریتانیا، مالتا و بعضی از بخش‌های اسپانیا به‌شکل خاص درمان اقلیت‌های جنسی را ممنوع کرده‌اند. کمیته‌ی مبارزه با شکنجه‌ی سازمان ملل متحد، کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان و کمیته‌ی حقوق بشر سازمان ملل پیش‌تر اجرای درمان اقلیت‌های جنسی در بسیاری از کشورها را محکوم کرده بودند.

پارلمان اروپا امروز برای اولین‌بار علیه درمان اقلیت‌های جنسی موضع‌گیری می‌کند. این گزارش نمونه‌ای از پیشگامی اتحادیه‌ی اروپا در مبارزه برای حقوق بنیادین است».

پیوند به منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله