عکس تزئینی است.

دستگیری دو دختر ۱۶ و ۱۷ ساله در مراکش به دلیل بوسیدن یکدیگر انتقادهای قابل توجهی را در سراسر جهان برانگیخته است.

ماجرا از آنجا آغاز می شود که این دو دختر نوجوان بر بام خانه‌شان مشغول بوسیدن و درآغوش‌گرفتن یکدیگر بودند. این صحنه‌ها به طور مخفیانه توسط اقوام یکی از آنها تصویربرداری شده و فیلم آن برای مادر یکی از آنها ارسال می‌گردد. در کمال ناباوری مادر نیز فیلم را در اختیار پلیس مراکش قرار داده و مقدمات دستگیری دختر خود و دوست‌دخترش را فراهم می‌آورد. مادری که تا لحظه نگارش این متن از دیدن دوباره فرزند خود امتناع ورزیده است.

سرانجام مقامات محلی مراکش در روز پنجشنبه ۲۷ اکتبر این دو نوجوان را با وجود دارا نبودن سن قانونی به اتهام روابط جنسی با همجنس دستگیر و مطابق ماده ۴۸۹ قانون جزایی مراکش، مجازات سه سال زندان را برای آنها درخواست می کنند.

این دستگیری در حالی اتفاق می افتد که یکی از دخترها به دلیل ضرب و شتم شدید توسط اعضای خانواده خود، از ناحیه پا به شدت آسیب دیده بود.

تا کنون ۲۱ انجمن و گروه فعال حقوق بشر در مراکش با صدور بیانیه‌ای مشترک خواستار آزادی هرچه سریعتر این دو دختر شدند. اعتراضات مردمی نیز در خیابان‌های مراکش ادامه دارد.

14915703_1762267110690080_5717078868788312669_n

همچنین در حالی که انتظار می رفت دادگاه رسیدگی به اتهام این دو نوجوان در چهارم نوامبر برگزار گردد، محاکمه آنان به روز ۲۵ نوامبر موکول شد.

سازمان حقوق همجنسگرایان مراکش (مجموعة أصوات) تلاش خود را با جمع‌آوری بیش از ۵۱ هزار امضاء برای آزادی این دو دختر آغاز کرده است.

مجموعة أصوات همچنین گفت وکلای این سازمان آمادگی خود را جهت دفاع از بازداشت‌شدگان به اتهام همجنسگرایی (من‌جمله این دو دختر) اعلام می دارند.

بازداشت به دلیل همجنسگرایی در مراکش اقدامی شایع بوده و تنها در سه ماه ابتدای سال ۲۰۱۶در شهر کازابلانکا،  ۱۹ مورد آن ثبت گردیده است.

این دستگیری‌ها که معمولن با ورود بدون مجوز به منازل آغاز و با شکنجه و تحقیر در طول جلسات بازپرسی و نهایتن امضای اقرارنامه به‌اجبار همراه است، همگی به استناد به ماده ۴۸۹ قانون جزایی مراکش انجام می‌شود. تا کنون گروه‌های مختلف فعال در زمینه حقوق بشر و حقوق همجنسگرایان در سراسر جهان با اعتراض به دستگیری این دو دختر نوجوان، خواستار آزادی آنها و توقف اجرای این قانون و جرم‌انگاری روابط بین هم‌جنس در مراکش شدند.

proxy

بسیاری از مردم نیز در تعامل با رسانه‌های بین‌المللی و با استفاده از #freethegirls یا #طلقو_لبنات (به زبان عربی) در فضای مجازی، این اقدام مقامات مراکش را محکوم کردند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله