من سمانه ناصری، دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی در دانشگاه بیلفیلد (Bielefeld University)، در شهر بیلفیلد در ایالت نوردراین وستفالن آلمان هستم.

موضوع پایان‌نامه‌ی من در رابطه با پناهندگان ایرانی همجنسگرا (گی و لزبین) است که ساکن کشور آلمان و به‌طور خاص ساکن ایالت نوردراین وستفالن هستند. تاکنون پژوهش‌ها و مطالعه‌های گسترده‌ای در زمینه‌ی مهاجرت، مهاجران و پناهجویان در ابعاد گوناگون در اروپا و کشورهای دیگری انجام گرفته است و یا در حال انجام است که به‌گونه‌ای با مساله‌ی مهاجرت و موضوع پناهجویی درگیر هستند. بااین‌وجود، در این میان به گروهی از پناهجویان که اقلیت‌های جنسی و جنسیتی (گی، لزبین، ترنجندر، ترجنسکشوال، اینترسکس و…) را شامل می‌شوند، کمتر توجه شده است و چالش‌ها، مشکلات و تجربیاتشان در قبل و بعد از مهاجرت کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. هرچند که در پنج سال گذشته پژوهشگران رشته‌های مختلف مشکلات و چالش‌های این گروه از پناهندگان را هم به‌صورت علمی و با دقت بیشتری مورد بررسی قرار داده‌اند اما هم‌چونان ابعاد ناشناخته‌ی زیادی در خصوص پدیده‌ی مهاجرت اقلیت‌های جنسی و جنسیتی وجود دارد که نیازمند پژوهش‌های آکادمیک و گسترده فراوانی هستند.

در این میان، اهمیت بررسی چالش‌ها، تجربیات و مشکلات اقلیت‌های جنسی و جنسیتی پناهجو که از کشورهای مسلمان به کشورهای غربی مهاجرت می‌کنند و درنهایت، زیر عنوان پناهنده در کشور مقصد ساکن می‌شوند، بعدهای پنهان‌مانده و ناشناخته‌ی زیادی را در خود دارند.

با توجه به اهمیت بررسی شرایط این گروه از پناهجویان، من به‌دنبال سه تا پنج نفر داوطلب از میان پناهجویان ایرانی همجنسگرا (گی و لزبین)، در رده‌ی سنی بیست تا سی‌وپنج سال هستم که ساکن آلمان باشند و اولویت با افرادی است که در ایالت نوردراین زندگی می‌کنند.

تاکید بر این نکته ضروری است که افراد داوطلب جهت شرکت در این پژوهش، لازم است که فقط به‌علت گرایش‌ جنسی همجنس‌خواهانه‌ی خود درخواست پناهندگی داده باشند و همین‌طور پرونده‌ی پناهجویی آن‌ها در کشور آلمان مورد بررسی قرار گرفته باشد.

شرایط تحقیق: تحقیق پیش رو به‌صورت کیفی و همراه با مصاحبه‌ی حضوری انجام خواهد گرفت. مصاحبه‌ها به زبان فارسی انجام خواهند گرفت و پیش از انجام مصاحبه، فرد مصاحبه‌شونده فرمی را دریافت خواهد کرد که نشان می‌دهد تمامی اصول اخلاقی مصاحبه توسط محقق رعایت می‌شود.

به این دلیل که متن مصاحبه‌ها باید ضبط و ثبت شوند، داوطلبان در صورت تمایل می‌توانند با اسم مستعار در تحقیق شرکت کنند. پرسش‌های مصاحبه پیرامون موضوع‌هایی چون تجربه‌های فرد از خشونت، تمایز، چالش‌های دوست‌یابی و گسترش شبکه‌ی دوستان و مواردی از این دست خواهند بود.

در صورت تمایل به مشارکت در این پژوهش، می‌توانید به آدرس ایمیل [email protected] و یا [email protected] نامه بفرستید و یا با شماره‌تلفن 004915731136646 به‌صورت مستقیم و یا از طریق واتس‌آپ و تلگرام پیام بگذارید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله