شماری از دانشگاه‌های امریکا برای راحتی مردان تراجنسی در دوران عادت ماهانه، در سرویس‌های بهداشتی خود تامپون رایگان می‌گذارند.

دانشگاه «ویسکونسین-مدیسون» (The University of Wisconsin-Madison) با اعلام طرح این دانشگاه به‌منظور فراهم‌کردن محصول‌های مرتبط با قاعدگی و قراردادن آن‌ها در تعدادی از سرویس‌های بهداشتی این دانشگاه، توجه رسانه‌ها را به خود جلب‌ کرد.

به‌عنوان بخشی از برنامه، تامپون‌ها و نوارهای بهداشتی در سرویس‌های بهداشتی مردانه و زنانه در دسترس خواهند بود تا شرایط رفاه حال مردان تراجنسی را در دوران عادت ماهانه‌شان فراهم آورند.

«استیو واگنر» سخنگوی دانشگاه، در گفتگو با خبرگزاری کالج فیکس تشریح کرد: «محصولات مرتبط با قاعدگی در تمامی سرویس‌های بهداشتی باشگاه‌های ورزشی “رِد جیم” برای هر دانشجویی که ممکن است به آن‌ها نیاز داشته باشد در دسترس خواهند بود».

«کاترینا موریسون» پیشنهاد‌دهنده‌ی این طرح افزود: «این مساله که هر فرد باید شخصن محصول‌های مربوط به قاعدگی را تهیه‌ کند، کاملن امری غیرضروری و باری اضافی برای افراد است. دردسترس‌بودن این محصول‌ها به‌شکل رایگان در ساختمان‌های دانشگاه امری ضروری است».

این طرح به شکل گسترده‌ای توسط رسانه‌ها مورد تمسخر قرارگرفته است؛ اما این دانشگاه در قراردادن تامپون‌ها در سرویس‌های بهداشتی مردانه تنها نیست.

درحالی‌که فراهم‌کردن محصول‌های مرتبط با قاعدگی توسط دانشگاه‌ها به‌شکل فزاینده‌ای فراگیر می‌شود، شمار دیگری از بخش‌ها هم تصمیم دارند تا این محصول‌ها را در دسترس مردان قرار دهند.

دانشکده‌ی خصوصی علوم انسانی «بودین» (Bowdoin College) که در شهر «نیوبرانزویک مین»(Brunswick) قرار دارد هم دستگاه‌های عرضه‌ی تامپون را به‌عنوان بخشی از طرح تامپون رایگان، در سرویس‌های بهداشتی مردانه قرار داد.

براساس روزنامه‌ی دانشجویی «بودین اورینت» یکی از این دستگاه‌ها دیگر قابل استفاده نیست از زمانی‌که شخصی در محل تعبیه‌شده برای محصول‌های استفاده‌شده مدفوع می‌کند.

این روزنامه افزود: این طرح در کل دارای بازخوردهای مثبتی بوده است، هرچند که تمامی نوارهای بهداشتی و تامپون‌ها چندین‌بار دور ریخته شده بودند بدون این‌که از آن‌ها استفاده شده باشد.

استدلال طرفداران طرح تامپون رایگان اغلب این است که دستمال کاغذی، صابون و حوله‌های کاغذی در تمامی سرویس‌های بهداشتی به‌شکل رایگان در دسترس همگان قرار دارند.

«دانشگاه برون» (Brown University) هم کوشش کرده است تا در سرویس‌های بهداشتی مردانه‌ی خود تامپون رایگان ارایه دهد، درزمانی‌که دانشجویان «دانشگاه کورنل» (Cornell University) و «دانشگاه سیراکوس» (Syracuse University) هم از طرح‌های مشابه طرح تامپون رایگان حمایت کرده‌اند.

«ویت نگوین» رییس انجمن دانشجویان دانشگاه برون گفت: «ما می‌خواستیم توجه خود به تراجنسی‌ها را نشان دهیم و فراموش نکنیم که آن‌ها بخش مهمی از جمعیت هستند».

«بسیار ساده‌لوحانه است اگر بگوییم واکنش منفی‌ای وجود نخواهد داشت. سوال‌هایی پیرامون این‌که چرا این طرح را در سرویس‌های بهداشتی مردانه هم اجرا می‌کنیم از من پرسیده شده‌است. این سردرگمی ابتدایی است، اما زمانی‌که برای آن‌ها توضیح می‌دهیم، بیشتر افراد موضوع را درک می‌کنند».

پیوند به منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله