ترشحات واژنی

تولید مایعات واژنی (vaginal fluids) بخشی طبیعی از عملکرد واژن۱ است. مایعات واژنی به واژن در تمیزکردن خود کمک می‌کنند و از سلامت و کارکرد درست واژن و اطراف آن اطمینان حاصل می‌کنند! از سوی دیگر، این مایعات واژن را به شکلی طبیعی مرطوب و لیز می‌کنند برای همین است که فرورفتن چیزی در واژن با راحتی بیشتری صورت می‌گیرد.

مایعات واژنی توسط غده‌های درون واژن و گردنه‌ی رحم (cervix) تولید می‌شوند و دربردارنده‌ی گونه‌های متفاوتی از مایعات و بافت‌های بدن هستند. مایع واژنی می‌تواند با ترکیبات و بوهای متفاوتی ظاهر شود و مقدار آن ممکن است گاهی زیاد و گاهی هم کم باشد. جنبه‌های متفاوتی از زندگی روزانه‌ی شما – مانند رژیم غذایی‌تان، سطح استرس‌، فعالیت‌های جنسی و دوره‌ی عادت ماهانه‌تان – می‌توانند بر ترشحات واژنی شما و تغییر آن تاثیرگزار باشند. کاملن منطقی است که پس از آشنایی با عامل‌های تاثیرگزار بر میزان و نوع ترشحات واژن خود، سوال‌هایی در این‌باره داشته باشید، اما نگران نباشید؛ این راهنمای مفید، در تشخیص آن‌چه که احتمالن سالم و بی‌خطر است و آن‌چه که ممکن است نشانه‌ای برای شما باشد تا به یک پزشک یا پزشک بالینی مراجعه کنید، به شما کمک می‌کند.

چند نکته‌ی اساسی درباره‌ی مایع واژنی…

از آن‌جایی‌که هر فرد با دیگری متفاوت است درنتیجه، ترشحات واژنی سالم برای هر فرد شکل متفاوتی دارد.

بااین‌وجود، برای اطمینان‌حاصل‌کردن از سلامت مایعات واژنی‌تان شماری ویژگی عمومی وجود دارد که باید به دنبال آن‌ها بگردید:

  • شفاف و رقیق: این نوع از ترشح معمولن در زمان تخمک‌گذاری (ovulation) ظاهر می‌شود و ممکن است به مایع واژنی‌ای شبیه باشد که در زمان تحریک جنسی از شما ترشح شود (یا زمانی‌که خیس هستید).

  • پنیرمانند و یا نقطه‌نقطه: به آن پنیرک (smegma) گفته می‌شود که یک مایع روان‌کننده است که به شکل طبیعی ظاهر می‌شود. این مایع به جمع‌شدن در گوشه‌ها و دیواره‌های بدن (برای نمونه در میان لگن و اطراف کلاهک چوچوله) تمایل دارد و بوی متمایز مخصوص به خودش را دارد.

  • سفید/کمی زرد و غلیظ: این نوع از ترشح معمولن در زمان عادت ماهانه‌ی شما که امکان بارورشدنتان کم‌تر است ظاهر می‌شود.

همین‌طور شماری نشانه‌ی عمومی برای ترشح واژنی وجود دارند که می‌توانند ناسالم باشند و ممکن است نشانه‌ای برای ابتلای شما به یک عفونت یا عفونت مقاربتی (STI) باشند:

  • قلمبه یا دلمه‌شده‌ی سنگین: شبیه پنیر خامه‌ای.

  • بوی قوی ناخوش‌آیند: علت تغییر بو می‌تواند رژیم غذایی شما، استرس، عدم تعادل هورمونی و حتا اسپرم باقی‌مانده در واژن (اگر شما به‌تازگی رابطه‌ی جنسی کیردرواژن داشته‌اید) باشد.

  • بسیار رقیق باشد یا مقدار آن زیاد باشد.

  • متمایل به سبز، خاکستری یا زرد باشد.

  • خونریزی‌ای که در زمان آغاز یا پایان عادت ماهانه‌ی شما نباشد.

اگر شما احساس می‌کنید که در حال تجربه‌ی ترکیبی از این ویژگی‌ها هستید، بی‌درنگ برای انجام آزمایش به کلینیک سلامت محل سکونت خود بروید یا پزشک خانواده‌ی خود را ببینید و در صورت نیاز درمان لازم را دریافت کنید.

چند نکته‌ی دیگر:

  • از صابون‌های بودار برای شستن واژن خود استفاده نکنید. به‌جای آن‌ها می‌توانید از آب گرم و صابون‌های بی‌بو استفاده کنید.

  • از شستن واژن خود با استفاده از دوش (douching) خودداری کنید. این روش می‌تواند نظم چرخه‌ی خودتمیزی بدن شما را برهم زند.

  • از پوشیدن شورت و زیرپوش تنگ، لباس تنگ و جوراب‌شلواری ساخته‌شده از مواد مصنوعی که مانع عبور هوا در ناحیه‌ی میان پاها می‌شوند خودداری کنید. لباس‌های نخی بهترین هستند.

__________________________________________________________________________________

۱. می‌دانیم که این‌ها واژگانی نیستند که همه‌ی افراد برای بدنشان از آن‌ها استفاده کنند (برای نمونه، دوستان ترنس) و ما شما را در استفاده از واژگانی که با آن‌ها احساس راحتی می‌کنید حمایت می‌کنیم.

پیوند به منبع

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله