لذت جنسی زنان عبارتی است که به هر واژه‌ی تشکیل‌دهنده‌اش که فکر کنی، باید حواست به یک میدان مین باشد؛ لذت، آن‌چه که نسبت جنسی دارد و زن، هر سه‌ی این کلمه‌ها تا همین حالا رازآلوده، محل مناقشه و حساسیت‌برانگیز بوده‌اند.

برای همین است که پرداخت به آن‌ها و آگاهی‌رسانی پیرامون موضوع‌های مرتبط با آن‌ها دارای اهمیت است و به‌ویژه فوریت تهیه و توزیع اطلاعات علمی، معتبر، به‌روز و قابل اعتماد از آن‌جا ضرورت دارد که انبوهی از اطلاعات و داده‌های خرافه‌آلود، بدون پایه‌ی علمی، زن‌ستیز و تحجرزده و نامعتبر، اولین منبع‌هایی هستند که دردسترس کسانی قرار می‌گیرند که بهرمندی از این اطلاعات می‌تواند استاندارد زندگی، کام‌جویی و جایگاه آن‌ها را تغییر دهد.

«لذت جنسی زنان» اولین پرونده‌ی تهیه‌شده توسط «کارگاه خبر ژوپی‌آ» محسوب می‌شود که امید است تا بتواند پرونده‌های دیگری را هم از این دست به دنبال خود داشته باشد. این پرونده که شامل هفت کتابچه‌ی مستقل ولی به‌هم‌پیوسته است، قصد دارد تا اطلاعات جامعی را در زمینه‌ی لذت جنسی زنان با زبانی ساده ولی درعین‌حال علمی در اختیار مخاطب خود قرار دهد.

اطلاعات این کتابچه‌ها سعی دارند به دسته‌ای از پرسش‌های ما پاسخ دهند که گرد این عبارت می‌چرخند. پرسش‌هایی چون «لذت جنسی زنانه چیست؟»، «چه تعریفی برای لذت جنسی زنان می‌توان متصور شد؟»، «قانون در مورد حق بهرمندی زن از لذت جنسی چه می‌گوید؟»، «وقتی از حقوق بشر صحبت می‌کنیم، دقیقن از کدام دسته از حقوق و از حقوق کدام بشر صحبت می‌کنیم؟»، «شرع و قانون مدنی جمهوری‌اسلامی چه جایگاهی را برای زن و لذت جنسی او در نظر گرفته‌اند؟»، «بدن زنانه به‌لحاظ زیست‌شناختی چه مشخصه‌هایی دارد؟»، «چه اندام‌هایی در سکس موثر هستند؟»، «کلیتوریس یا همان چوچوله‌ی کجای ماجرای سکس قرار دارد؟»، «آیا ارگاسم تمام ماجراست؟»، «اصلن ما اصطلاحی به نام زن زیست‌شناختی داریم؟ و اگر بله، چه کسانی را شامل می‌شود؟»، «چقدر در مورد بیناجنسی‌ها، ترنسشکوال‌‌ها و ترنسجندرها و… می‌دانیم؟»، «اصلن چه می‌شود که به ارگاسم می‌رسیم؟»، «چه بکنیم که در زمان پریود هم به ارگاسم برسیم و یا شریکمان که الان در دوره‌ی پریودش است به ارگاسم برسد؟» و «اگر یک تازه‌وارد و کنجکاو هستیم که نمی‌خواهیم توی قالب‌های مرسوم جا بگیریم، چه کار باید بکنیم و از چه‌کسی باید بپرسیم؟» و سوال‌های بی‌شمار دیگری که به همین‌جا و به همین موضوع ختم نمی‌شوند؛ سوال‌هایی که داشتن جواب آن‌ها برای همه‌ی ما، دانشجو و کارگر و معلم و راننده و سرباز و فروشنده و پزشک و روزنامه‌نگار و همه ضرورت دارد و حتا اگر خودمان را متخصص در زمینه‌های مرتبط با عبارت «لذت جنسی زنان» هم بدانیم نمی‌توانیم اطمینان داشته باشیم که ما همه‌چیز را می‌دانیم. برای نمونه، دکتر خانواده‌ی شما شاید اطلاعات کافی درباره‌ی شیوه‌ی برخورد با بیمار زن غیرهمان‌جنسی خود نداشته باشد، شاید یک ماما تجربه‌ای در برخورد با یک زوج همجنسگرا نداشته باشد و یا شاید یک روزنامه‌نگار از اهمیت پرداختن به حقوق طیف زنان در قانون مدنی ایران و در اساسنامه‌های بین‌المللی بی‌اطلاع باشد.

هفت کتابچه‌ی نخست منتشرشده با عنوان‌های «لذت جنسی زنانه»، «گفتگوی حقوقی با سروناز دارابی پیرامون لذت جنسی زنان»، «بنیان‌های زیست‌شناختی لذت جنسی زنان»، «لذت جنسی زنان تراجنسیتی»، «چرخه‌ی انگیختگی زنان در گفتگو با آویشن»، «میل جنسی زنان در دوران پریود» و در نهایت «لذت از نوع کوییر» هم‌زمان با روز جهانی زن منتشر شده‌اند با چشم‌داشت به این حقیقت که دستیابی به حق و آزادی از مسیر آگاهی و پرسش‌گری می‌گذرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله