روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین (۱۰ آوریل)، دو نفر از فعالان شناخته‌شده‌ی حقوق زنان و کوییرها در شهر پاریس مورد خشونت خیابانی قرار گرفتند.

سوده راد، سردبیر ماچولند و عضو هیات مدیره‌ی ایلگا اروپا و زینب پیغمبرزاده، فعال حقوق کوییرها و سردبیر وبسایت دوجنسگرا، سه‌شنبه‌شب گذشته در یکی از خیابان‌های شهر پاریس فرانسه توسط یک رهگذر مورد خشونت جنسی قرار گرفتند.

زینب پیغمبرزاده واقعه را در توییتر خود این‌گونه شرح می‌دهد: «همه چیز خیلی سریع اتفاق افتاد: یکشنبه رفتم پاریس سه‌شنبه عصر مورد آزارجنسی قرار گرفتم و بعد هم سوده مورد خشونت فیزیکی شب تا دیروقت اداره پلیس بودیم چهارشنبه رفتیم پزشکی قانونی پنج‌شنبه برگشتم انگلیس امروز جمعه به سوده خبر دادن یک ساعت دیگه دادگاه برگزار می‌شه و رفت دادگاه».

«حکم دادگاه مرد الکلی‌ای که روز سه‌شنبه در خیابان پاریس به بدن من دست زد و قبل از اینکه پلیس بازداشتش کنه سوده رو زد، صادر شد: زندان، جریمه نقدی، شرکت در دوره اجباری ترک اعتیاد. حق نزدیک شدن به ما رو هم نداره.»

سوده راد با انتشار تصویری از جلسه‌ی دادگاه، از سرعت پیگیری قانونی و صدور حکم محکومیت متهم به آزار خیابانی در فرانسه و هم‌چونین حمایت اجتماعی این کشور از کسانی که با آزار جنسی و خشونت خیابانی مواجه شده‌اند تمجید کرده است.

خشونت خیابانی، خشونت به همه

پیغمبرزاده و راد در سری توییت‌ها و پست‌های اینستاگرامی که در مورد این واقعه داشته‌اند نقاط قوت و هم‌چونین لحظه‌های تردید را به تصویر کشیده‌اند. بسیاری از این تصویرها برای خوانندگان فارسی‌زبان تجربه‌ی مشترک محسوب می‌شوند.

سوده راد در توییتر خود از فرهنگ انکار خشونت که به سرزنش قربانی می‌انجامد، نوشته است: «دو روز و نیم از اتفاق توی خیابون‌ گذشته، هنوز توی مترو و پله برقی، مردی بهم نزدیک می‌شه نفسم بند میاد. توییتر رو باز می‌کنم و یه سری توییت به ماچولند در پاسخ ویدیوی خشونت در فضای مجازی می‌بینم با این مفهوم‌‌ که «امکان نداره» و «من ندیدم» و فیلان، با زبانی چنان. امان از انکار!»

زینب پیغمبرزاده در توییت دیگری به تجربه‌ی حضور در دادگاه در گذشته اشاره می‌کند و می‌نویسد: «اولین باره که پلیس و دادگاه به جای اینکه در جایگاه متهم سرکوبم کنه در جایگاه شاکی ازم حمایت می‌کنه…»

پس از این رویداد، وبسایت و توییتر ماچولند هم دست به انتشار قانون‌های کیفری ایران علیه مزاحم‌های خیابانی زده است.

با وجود این‌که فرانسه قوانین حمایتی زیادی برای پیشگیری از خشونت علیه زنان دارد، اما شهر پاریس هم‌چونان آمار بالایی را در آزار جنسی خیابانی علیه زنان دارد.


  • اگر شما هم تجربه‌ی خشونت خیابانی را دارید، از اپلیکیشن ترنج استفاده کنید.
  • در صورت مواجه با خشونت خانگی نیز می‌توانید از یاری وکیل‌های داوطلب خانه امن کمک بگیرید.
4 1 رای
امتیازدهی به مقاله