روز گذشته شهر آمستردام میزبان مراسم سالانه‌ی «رنگ‌های واقعی» بود. این مراسم که هرساله توسط سازمان سی‌او‌سی هلند (COC Nederland) که قدیمی‌ترین سازمان حمایت از همجنسگرایان، دوجنسگرایان، تراجنسیتی‌ها و کوییرها در دنیاست برای ششمین سال پی‌درپی با حضور بیش از دو هزار فعال حقوق کوییر از بیش از سی‌صد سازمان مختلف برگزار شد.

افتتاحیه‌ی این مراسم در سال‌های گذشته توسط افراد مشهور از سازمان سی‌او‌سی و یا سیاستمداران نامدار برگزار می‌شد، ولی امسال این مراسم توسط نماینده‌های شش سازمان برگزیده به‌عنوان پیشگامان حقوق کوییر در هلند برگزار شد. هرکدام از این سازمان‌ها براساس تاثیری که در بین شهروندان و مهاجران هلند داشته‌اند و هدفی که دنبال می‌کنند، انتخاب شدند. در میان این شش سازمان، بنیاد ژوپی‌آ که یک سازمان ایرانی است هم حضور داشت. سازمان‌های برگزیده‌ی دیگر عبارتند از: سازمان «پوز اِن پراود» (Pos en Proud) در حمایت از کوییرهای مبتلا به اچ‌ای‌وی، سازمان «صورتی مثبت ۵۰» (Roze 50+) برای کوییرهای بالای پنجاه سال، موسسه‌ی «اکسپرزو» (Expreszo) که یک انتشاراتی با قدمتی سی‌ساله است که توسط نوجوان کوییر اداره می‌شود و سازمان «ترنس‌یوناتد» (Trans United) سازمان حمایت از تراجنسی‌ها و تراجنسیتی‌های هلند.

بنیاد ژوپی‌آ در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) برای نخستین‌بار ایران‌پراید رژه‌ی افتخار ایرانیان را در هلند برگزار کرد. این رویداد بزرگ‌ترین گرد‌هم‌آیی آشکار ایرانیان از هر قومیت، گرایش سیاسی، جنسیت و گرایش جنسی در حمایت از حقوق اقلیت‌های جنسی در ایران بود. هم‌چونین اعضای این سازمان که فعالان قدیمی برابری و حقوق بشر هستند، از مبتکران و برگزارکنندگان روز افتخار ایران در اولین جمعه‌ی امرداد هرسال از سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) تاکنون به شمار می‌آیند. سازمان سی‌او‌سی به‌خاطر اهمیت و دشواری فعالیت‌هایی که موجب اعتمادبه‌نفس بیشتر کوییرها در جامعه‌هایی مانند جامعه‌ی ایرانیان می‌شود، بنیاد ژوپی‌آ را به‌عنوان یکی از موثرترین سازمان‌های حقوق کوییر در هلند و از پیشگام‌ترین گروه‌ها معرفی کرد. در طی برگزاری این مراسم، بنیاد ژوپی‌آ به‌همراه سازمان هومومونومنت (سازمان یادبود قربانیان همجنسگرا از جنگ جهان دوم تا کنون – Homomonument) و سازمان بلنک‌استین (ترویج حقوق برابر برای کوییرها در ورزش – Blankenstein) جایزه‌ای را به‌منظور ادامه‌ی فعالیت در میان جامعه‌ی ایرانیان ساکن هلند از سوی بنیاد باب انجلو فاندز (Bob Angelofonds) دریافت کرد.

پیش از این هم فعالیت‌های بنیاد ژوپی‌آ از سوی افراد سرشناس مورد تایید و حمایت قرار گرفته بوده است. از این میان می‌توان به حمایت نماینده‌ی پارلمان اتحادیه‌ی اروپا و رابط این اتحادیه در امور ایران ماریچه اسخاکه (Marietje Schaake)، حمایت نماینده‌ی سیاستگذاری وزارت امور خارجه هلند، مارک ریخوین (Mark Reichwein) و همراه‌شدن سازمان‌های نامدار حقوق بشری با بیانیه‌ی بنیاد ژوپی‌آ در حمایت از حقوق کوییرهای ایرانی اشاره کرد.

مراسم رنگ‌های واقعی با سخنرانی، اجرای نمایش و موسیقی و اهدای جایزه به سازمان‌های نام‌برده‌شده ادامه یافت.

تصاویری از این مراسم را در زیر می‌بینید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله